Popis: Vůdce spáchal ve svém bunkru sebevraždu, aby unikl vojákům Rudé armády, kteří vstoupili do Berlína. Po mnoha desetiletích přetrvávají stíny pochybností, které může rozptýlit pátrání v tajných ruských archivech... Tento dokument řeší poslední záhady kolem Hitlerova mrtvého těla. Za účelem jejich vyřešení byl povolán jeden z nejlepších odborníků na podezřelá historická úmrtí. Philippe Charlier je soudní lékař a antropolog. Vyšetřoval už smrt Jindřicha IV., svatého Ludvíka či Richarda Lví srdce. Po dvou letech jednání s ruskými úřady získal přístup k důvěrným spisům uloženým ve vojenském archivu a archivu ruské tajné služby. Zde se ukrývají poslední lidské ostatky, které Moskva vydává za ostatky Hitlera. Jedná se o kus lebky a čelist. Dokumentaristé byli první, kteří měli právo vědecky studovat Hitlerovy zuby. Také si mohli prohlédnout stovky stránek tajných zpráv, které vznikly na základě Stalinova příkazu v případu Hitlerovy smrti. Fascinující vyšetřování kombinující historické dokumenty a špičkové vědecké nástroje, má udělat konečnou tečku za otazníky nad Hitlerovou smrtí.(Česká televize)
Popis: Na motivy knihy pověstí a legend ze Starého města pražského "Golem" spisovatele Eduarda Petišky, napsal scenárista Martin Jensen televizní hru "Rabín a jeho Golem". Odehrává se na sklonku šestnáctého století za vlády Rudolfa II., kdy se v Čechách vzedmula vlna nenávisti proti židům a hrozilo jim vysídlení. V dramatickém a napínavém příběhu budete sledovat, jak moudrý a učený rabín Löwe, na příkaz nebes, vytvořil Golema, jehož úkolem bylo pomáhat židům v boji proti jejich nepřátelům.(oficiální text distributora)
Koně! Království za koně! Richard III. je renesanční historická hra s prvky tragédie, napsaná Williamem Shakespearem zhruba v roce 1591. Hlavní postava je vytvořena podle skutečného panovníka, Richarda III. Autor ovšem postavu z politických důvodů posunul do vyloženě negativní role. Hra zdaleka není historicky přesná, už vzhledem k dobově tendenčnímu pojetí ústřední postavy, nicméně fyzicky znetvořený a chorobně ctižádostivý Richard zůstává jedním z nejpůsobivějších Shakespearových portrétů zla.(Česká televize)
Popis: Historické doku-drama Poslední útěk Jeronýma Pražského je natočeno poměrně komorním způsobem, a i když se tvůrci soustředili především na poslední fázi Jeronýmova života, snažili se, aby film nebyl informačně chudý. Pro režiséra Lubomíra Hlavsu je docela typické, že jeho filmy nejsou historickou rekonstrukcí, ale spíš používá určitou míru fabulace a nadsázky. I u tohoto filmu jej více než historická fakta zajímá poselství, které sice Jeroným Pražský hlásá společně se svým přítelem Janem Husem, ale přece jen jinak, protože je od Husa povahově velmi odlišný. Zatímco Mistr Jan Hus je pro většinu lidí jakousi nedostižnou ikonou, Jeroným jako by spíš patřil do současnosti. Je více mužem „z masa a kostí“. Například přiznává, že celý život zápasí se strachem, že má sklony k prudké vznětlivosti a dokonce i k násilí. Film přibližuje divákům život jednoho neobyčejného filozofa a mučedníka, o kterém se toho dnes nikde moc nedočtou. Přesto se jedná o osobnost, která spolu s Janem Husem zahýbala celou Evropou. Jeroným se mohl i v temném středověku mít dobře a žít si v blahobytu, ale veden hlubokou křesťanskou vírou nakonec zvolil variantu, která byla pro něj sice fatální, avšak zároveň i vítězná. Ve filmovém příběhu o vítězství nad strachem snad vyzní Jeronýmovo odhodlání tím silněji, že se nakonec vzdává i lásky k ženě, aby své existenci dal ten nejvyšší možný smysl. Je také patrné, že záměrem režiséra bylo, aby měl příběh přesah do dneška. Proto například, když zaznívá z úst mocných věta „vždyť jsou to jen pouhá slova“, připomíná to i tu dnešní devalvaci obsahu a významu slov. V kontrastu s Jeronýmovým přesvědčením a odhodláním jít za Pravdu i na smrt, vyznívá chování jeho oponentů téměř bizarně a jen to dotvrzuje skutečnost, že se doba v tomto směru vůbec nezměnila. V případě Jeronýma Pražského nechtěli tvůrci jen oprášit nějakou zapomenutou osobnost českých dějin, ale také připomenout, že v historii Čech a Moravy se už po staletí v principu opakují různé klíčové události a je na každém člověku zvlášť, jak se k nim v daném okamžiku postaví.(Česká televize)
Popis: Nový film Mateje Mináče vypráví dosud neznámé osudy "Wintonových dětí". Když před pár lety slovenský režisér, scenárista a producent Matej Mináč náhodou v jedné knížce narazil na dva krátké odstavce o panu Nicholasovi Wintonovi, byl fascinován. Spolu s Patrikem Paššem se rozhodli natočit dokumentární film Síla lidskosti o téměř zapomenutém příběhu záchrany 669 českých a slovenských dětí těsně před začátkem II. světové války. Hlavní protagonista, dnes 101letý sir Nicholas Winton, se o svém činu více než půl století nikomu nezmínil, dokonce ani své manželce. Nyní je příběh záchranné akce známý po celém světě. V rámci vzdělávacích projektů film Síla lidskosti viděly miliony dětí a mnohé z nich se rozhodly jít ve Wintonových stopách a udělat něco důležitého pro náš svět. Režisér Matej Mináč natočil nový celovečerní dokumentární film s hranými rekonstrukcemi Nickyho rodina. Film o Nicholasi Wintonovi a jeho pozitivním poselství, které se šíří světem, přináší dosud nezveřejněná fakta, svědectví a osudy nově objevených "Wintonových dětí". Uvedením Nickyho rodiny v lednu 2011 Matej Mináč definitivně uzavře cyklus Wintonovských filmů: Všichni moji blízcí (1999), Síla lidskosti - Nicholas Winton (2002) a Nickyho rodina (2011).
Popis: Sága murárskeho rodu Pichandovcov odohrávajúca sa prevažne na malej slovenskej dedine zachytáva časový úsek tridsiatich rokov (1887 - 1917). Prvá časť zachytáva život Martina Pichandu v časoch rozvoja murárskeho remesla, v druhej časti sa do popredia dostáva jeho syn Samo, žijúci v období vyostrujúcej sa spoločensko-politickej krízy, ktorá napokon vyústila do 1. svetovej vojny... Fascinujúca rodinná sága na motívy románu Petra Jaroša je divácky najúspešnejšou v histórii domácej tvorby...(oficiální text distributora)
Uherská šlechtična Erzebet Bathory je bohatá, obdivovaná… a obávaná. Její krása je údajně draze vykoupena krví nesčetných nevinných obětí, v níž se koupe, aby si uchovala svěžest mládí! Kam až je ochotna zajít pro lásku a kde leží hranice mezi pravdou a mýtem? (oficiální text distributora)