Popis: V roce 2006 měly premiéru dva snímky mapující pohnuté události 11. září 2001 v diametrálně odlišných uměleckých přístupech. Zatímco (kdysi neúprosný kritik a interpret dějin USA 20. století) Oliver Stone vsadil ve svém World Trade Center (2006) na cukrkandlový obraz hrdinství několika vybraných Američanů, reprezentujících v hollywoodském pars pro toto celý národ, původem Brit Paul Greengrass natočil mrazivou real-time rekonstrukci daných událostí.Let číslo 93 je esencí Greengrassova filmového stylu formálně ukotveného v „dokumentární" ruční kameře, která permanentně narušuje osobní prostor hrdinů dramatu a svou neustálou blízkostí konfrontuje chaos okamžiku s pozdějším titánským vnímáním celé události. Druhým prvkem, jenž Greengrassův film přibližuje klasickému dokumentu, je selektivní střih, jenž z několika paralelních dějových pásem (události na palubě letu číslo 93, řídící střediska, armádní velitelství) extrahuje klíčové okamžiky a funguje tak na podobné bázi jako televizní zpravodajství mapující „živě" komplexní událost s několika paralelními ději a desítkami protagonistů. Oproti normativním reportážním záběrům zachycujícím ve valné většině cíle Al-Kajdy (Světové obchodní centrum, Pentagon) se Greengrass zaměřuje především na události na palubě letadla United Airlines letícího z Newarku do San Francisca a na boj 33 pasažérů a sedmi členů posádky se čtyřmi únosci vedenými Libanoncem Ziadem Jarrahem. Hraná rekonstrukce událostí je postavena na dostupných záznamech z mobilních telefonů a tísňových volání, které měli tvůrci filmu k dispozici a které byly postupně volně zpřístupněny v médiích (mp3 přepis posledního hovoru CeeCee Lylesové je například volně k přehrání na Wikipedii). Greengrass ve svém filmu záměrně vytváří kontrast mezi reportážní první polovinou, postavenou na repetitivních analýzách řídících středisek reprezentujících snahu o správný běh „velkých" dějin, a druhou polovinou filmu, dodržující důsledně aristotelskou jednotu místa, času a prostoru, v níž několik hrdinů zoufale bojuje o své životy tvořící „malé dějiny". V závěru se pak za modliteb ke Kristu i Mohammedovi oba typy dějin propojují v mrazivém danse macabre. - Jan Jílek
Hansan je film pojednávací o bitvě o ostrov Hansan, která se odehrála v roce 1592 mezi flotilou japonského krále Toyotomi Hideyoshi a námořnictvem království Čoson.
Popis: Na Olympijských hrách v Ríme v roku 1960 bežal na istotu pre zlato indický bežec Milkha Singh (Farhan Akhtar) prezývaný Lietajúci Sikh. Avšak tesne pred cieľom sa z ničoho nič obzrel za seba a prehral. Národný hrdina a hviezda Indie sa uzavrel pred svetom a odmietal akýkoľvek kontakt. Jeho dôvody siahajú ďaleko do minulosti a zdá sa, že len jediná osoba ho môže presvedčiť, aby začal opäť behávať – jeho bývalý tréner z armády Gurudev Singh. Film je skutočným príbehom Milkha Singhu, indickej atletickej ikony, ktorý sa stal slávnym i skrz rodinnú tragédiu počas občianskej vojny o rozdelenie Indie a Pakistanu.
Neposlušný princ Hal nastoupí po otcově smrti na anglický trůn a musí zvládat palácové intriky, zděděnou válku a celkový chaos.(Netflix Cz)
Popis: Dvě a půl století trvalo ve starobylé Číně období tzv. "Válčících států". Až se konečně v království Čchin (Qin) našel vládce, který měl nejen svou vizi, ale i dost odvahy a sil, aby tomuto strašnému období učinil konec. Budou ho nazývat Prvním císařem a dynastie jeho jména bude navždy připomínat sjednocení sedmi států v obrovskou říši. Zatím je však vládcem svého státu a ostatními je považován za nepřítele. Jediná, kdo v něj upřímně věří, je jeho konkubína Čao (Zhao), která jej provází od dětství. Dvůr kolem něj i ti nejbližší však spřádají své intriky a Čao Čeng (Zhao Zheng) má před sebou veliký úkol. Věrná konkubína pro svého krále podstoupí výpravu s královým protivníkem na život a na smrt, korunním princem státu Jen. Její mise je tajná a riskantní, Čao je však ochotna pro svého krále a jeho sen podstoupit cokoliv. Jeden z nejlepších současných čínských režisérů Kaige Chen (Kchaj-ke Čchen) zachytil historické události z úsvitu čínských dějin nejen jako akční historický film, ale především jako velký příběh lásky, cti a zrady i osudu velkých mužů a jejich snů. Film získal výroční čínskou filmovou cenu Zlatý kohout za kameru a na MFF v Cannes Cenu za výpravu. V roli krásné a tajemné konkubíny Čao se představí čínská superhvězda Li Gong (Li Kchung).(oficiální text distributora)
Popis: Německý ponorkový útok na osobní parník Lusitania se dvěma tisíci cestujících byl jedním z nejbrutálnějších činů I. světové války. Britská dramatická rekonstrukce skutečné události. 7. května 1915 - v dějinách jsou okamžiky, které navždy změní svět. Ze zásad a norem se stane cár papíru. Říká se, že tehdy je ztracena nevinnost doby. Taková chvíle nastala 7. května 1915, kdy dva tisíce mužů, žen a dětí plujících přes Atlantik z Ameriky již zahlédlo britské pobřeží. Netušili, že jsou figurkami ve velké válečné hře. Německý ponorkový útok na osobní parník Lusitania byl jedním z nejbrutálnějších činů, ke kterým za 1. světové války došlo. Vyvolal polemiky, které trvají dodnes. Byl začátkem kruté éry, v níž je pro vlády a teroristy válka dostatečným ospravedlněním k obětování nevinných životů. Britská dramatická rekonstrukce skutečné události.
Popis: Po druhé světové válce se dlouhá desetiletí tradovala legenda, že hory v jihozápadním Polsku skrývají poklad ohromné ceny - vlak plný zlata, vzácných šperků a uměleckých děl nevyčíslitelné hodnoty, který nacisté ukryli v tajném tunelu. Když v roce 2015 dva lovci pokladů prohlásili, že našli „Hitlerův zlatý vlak”, rozletěla se zpráva o něm po celém světě. Ale kolik je na údajném objevu pravdy?(TV Spektrum)
Popis: V neklidných časech po smrti cara Borise Godunova se odehrává tento velkolepý historický příběh. Rusové jsou ve válce s Polskem a v Moskvě právě probíhá povstání proti polskému vojsku. Působivé zpodobnění historických událostí Vás ohromí dokonalou vizuální podobou a strhne svými napětím nabitými scénami.